19. juli – 30. juli 2023

Mette Lund Christoffersen, keramik

Lisbeth Dahl, billedkunst

Helle Kjærulf, billedkunst

Abstraktioner og krukkeri med skæve vinkler

De to Ebeltoft-kunstnere Mette Lund og Helle Kjærulf udstiller sammen med Lisbeth Dahl fra Aarhus i Tinggalleriet.

Der er skruet op for naturinspiration i den farverige skala på væggene, mens keramikken danser i skæve og organiske former på podierne, når billedkunstnerne Lisbeth Dahl og Helle Kjærulf udstiller sammen med keramiker Mette Lund i Tinggalleriet. Galleriet ligger i stueetagen af det smukke gamle tidligere rådhus, Tinghuset, som huser Ebeltofts Kunstforening.

Udstillingen åbner onsdag 19. juli og kan derefter opleves hver dag kl. 11-16 til og med 30. juli. Ferniseringen er lørdag 22. juli kl. 11, hvor udstillerne byder på et glas.

Alle tre kunstnere er inspireret af naturen, hvilket afspejler sig i både keramikken og malerierne.

Keramiker Mette Lund bor i Handrup Bakker, Ebeltoft, hvor hun også har sit værksted. Hun har været fascineret af ler, siden hun var barn, og har arbejdet med keramik, fra hun var helt ung. Igennem mange år har hun fulgt kurser på Aarhus Kunstakademi og hos forskellige keramikere. Hun kalder selv sin keramik for ”krukkeri med skæve vinkler”.
”Mine værker bygger jeg ved hjælp af pladeteknik i skæve, organiske, men også stringente former. Jeg arbejder i stentøjsler, og overfladen dekorerer jeg oftest med begitning, en slags lerfarve, som jeg lader stå rå for at opnå et rustikt og stofligt udtryk,” fortæller Mette Lund, der både laver mindre brugsting og større værker, som også kan tåle at stå ude.
Billedkunstner Lisbeth Dahl bor i Aarhus og er en ekspressionistisk maler. Hendes billeder er kraftfulde og farveglade.
”Jeg arbejder med at give farverne og formerne et harmonisk og æstetisk udtryk og holder meget af at eksperimentere med nye kombinationer og metoder,” forklarer Lisbeth Dahl.
”Min inspiration finder jeg i naturen. Både det skønne landskab ved Silkeborg, hvor jeg er opvokset, og Færøernes mere dramatiske natur danner baggrund i det landskabsagtige udtryk i mine abstrakte malerier.”
Billedkunstner Helle Kjærulf bor og arbejder i Boeslum Bakker, Ebeltoft. Hendes billeder er opbygget i mange lag i en harmonisk komposition og ofte med stor transparens. Den nordiske natur bliver ofte næsten ubevidst omdrejningspunktet i udtrykket.
”Mine billeder udspringer af naturens mangfoldige former, det organiske, det foranderlige og det evige. Intuitionen er et vigtigt redskab for mig. Naturen er en stor del af mig som menneske, og det afspejler sig i mine billeder. Ofte opstår der landskaber – en slags mentale landskaber, som jeg kalder Mindscapes,” siger Helle Kjærulf.
Lisbeth Dahl og Helle Kjærulf har udstillet i gallerier, kunstforeninger, virksomheder samt på diverse udstillinger og kunstmesser siden 2008.