Årets Kunstnere

Hønseakvareller, keramisk humor og natur-abstraktioner

Årets første udstilling er Årets Kunstnere (valgt i 2022) 4. marts til 19. marts 2023 med Nanna Heggelund, billedkunst, Birthe Rågård, keramik, Jens Schultz, billedkunst.

Pressemeddelelse:

Ebeltoft Kunstforening lægger ud med ”Årets Kunstnere”

Når Ebeltoft Kunstforening åbner sæsonen 2023 i Tinghuset, bliver det med udstillingen ”Årets Kunstnere”. Som noget nyt vælges nu både årets billedkunstner og årets podiekunstner, hvilket sker ved afstemning af de besøgende på sidste års påskeudstilling.

Billedkunstner Nanna Heggelund Christensen fik flest publikumsstemmer med sin akvareller og Birthe Rågård med sin keramiske kunst. Jens Schultz blev nr. to med sin naturmalerier og blev dermed medudstiller.

Udstillingen har fernisering lørdag 4. marts kl. 11. Udstillingen varer til 19. marts og kan ses alle dage fra kl. 11-16.

Nanna Heggelund Christensen

De tre kunstnere leverer både hønseakvareller, keramisk humor og natur-abstraktioner til udstillingen i Tingsalene.

Nanna Heggelund Christensen, der er pensioneret gymnasielærer og bor i Brabrand, fortæller, at hun maler akvareller, fordi det er så interessant at gå på opdagelse i, hvad farverne og pigmenterne kan med hinanden og vandet, mens man venter.

”Mine foretrukne motiver er huse, høns, landskab og surrealistisk sammenblanding. Jeg har aldrig selv haft høns, men har altid kigget meget på dem, jeg har mødt. De ligner som regel mennesker, jeg kender. Høns og haner i kunsten er efter sigende gamle frugtbarhedssymboler,” siger Nanna Heggelund Christensen.
Birthe Rågård flyttede i 2021 til Ebeltoft fra Odder. Hun har gennem sine mange år som keramiker arbejdet med en lang række forskellige teknikker, udtryksformer og temaer.
”Det figurative og ofte lidt finurlige univers er et gennemgående træk i mine arbejder, hvor der også er plads til humor,” fortæller hun.

Birthe Rågård

Keramikken fra Birthe Rågårds hånd spænder fra drejede kopper, fade, lågkrukker og brugskunst til modellerede unikafigurer og unikaarbejder.
Jens Schultz er også en lokal kunstner. Han har en baggrund som arkitekt og Industriel Designer. Hans inspiration kommer i høj grad fra naturen, og i sine værker zoomer han ofte ind på naturens detaljer. Det kan være en lav efterårssols brydning gennem vandfyldte skyer over vigen eller en lav morgensols intense lys i skovens krat.

”Jeg foretrækker sådanne mikro-oplevelser fra naturen. Vekslen mellem lys og mørke skaber stemninger, som jeg ønsker at udtrykke kunstnerisk. Lys skaber farver, og farver skaber lys,” siger Jens Schultz.
Naturoplevelserne skaber basis for Jens Schultz’ naturabstraktioner i både akryl og olie på lærred.

Nanna Heggelund Christensen kommer tillige på banen til ferniseringen som en del af Paulsens Tangoorkester. Orkestret, der sædvanligvis spiller til “Milongaer”, det vil sige danseaftener i tangoforeninger, består af Bo Paulsen på bandoneon, Johs. Jørgensen på bas, Kristian Selnes på violin samt Nanna Heggelund Christensen på klaver.