Kunstudstilling i Tinghuset 1. lange udstilling 2023

Erling Mørch – skulptur

Kunsten får vinger

i Tinghuset

Jernfugle i naturlig størrelse, transparente fortællinger og lyriske fortolkninger af virkeligheden. Tre meget forskellige kunstnere gæster Ebeltoft Kunstforening fra 15. april til 4. juni. Billedkunstnerne Nirvi Bennich og Christian Bundegaard former sammen med skulptør Erling Mørch et vidtfavnende univers, hvor omdrejningspunktet er natur og landskab. Fernisering er lørdag 15. april kl. 11.
Nirvi Bennich, der er bosat i et nedlagt landbrug i Hårup ved Brædstrup, har i de senere år hentet inspiration fra nærmiljøet.
”Levn fra fortiden skaber fortællinger fra de små enkeltmandssteder, der står i kontrast til det nutidige miljø i omegnen,” forklarer hun.
For Nirvi Bennich er skabelsen af et billede en fantasifuld proces, hvor farverne og lyset spiller en vigtig rolle for de enkelte motiver. Hun har en 3-årig kunstuddannelse fra Sverige samt en 4-årig kunstterapeutisk uddannelse i Danmark. Hendes overskrift kunne være natur og landmandsliv, og hun arbejder både med akrylmaleri, akvarel, blandingsteknik og grafik.
”Akvarel og arbejdet med vandet har gennem mange år været min force. Maleriet på lærred med akryl og olie har derfor præg af det transparente samt arbejdet med et flertal lag. Gennem de seneste år har jeg hentet ny inspiration fra grafik som linoleumstryk på akvarel samt træsnit på lærred,” siger Nirvi Bennich.
Hos Christian Bundegaard er lyriske, men nøgterne skildringer af landskaber, figurer og artefakter i spil. Det kombinerer som han selv siger en cool enkelhed i det samlede udtryk med noget livfuldt, ekspressivt i detaljen. Fra sine atelierer i Gudhjem på Bornholm og Sóller på Mallorca arbejder han med olie på lærred og digital grafik trykt på papir.
”Mine billeder er således hverken abstrakte eller figurative, men snarere både og: De er sete i virkeligheden og åbner for at se virkeligheden på ny.”
Christian Bundegaard er blandt meget andet kendt som forfatter og tidligere direktør på forlaget Gyldendal, men i dag er det kunsten, som fylder mest i hans liv. Som han sagde i et fødselsdagsinterview i Kristelig Dagblad, da han for tre år siden fyldte 60 år:
”Lige fra begyndelsen har jeg vidst, at det er det kunstnerisk skabende, der betyder mest for mig. Ikke det, jeg formidler, men det, jeg selv laver. Jeg skriver ikke digte mere, men jeg maler, og for mig er det det samme. For mig handler det hele om at prøve at nå derop, hvor man ikke blot har sin faglighed og kan sin metier, men hvor det bliver til kunst.”
Sidst, men ikke mindst udstiller Erling Mørch sine fugleskulpturer i jern, der er gengivet i naturlig størrelse. For ham er en livslang fascination af fugleliv indfanget i cortenstål, som han fremstiller sin fugle i. Det kunstneriske udtryk forenes med en dyb viden om fugle, der er forfinet gennem Erling Mørchs mange år som zoologisk konservator. Det er efterhånden 4-5 år siden, han forlod faget med at udstoppe fugle og pattedyr, efter 46 år i branchen. I dag arbejder han udelukkende som kunstner.
”Jeg er og har altid været fascineret af fugle. Når jeg skaber og fortolker mine fugle, arbejder jeg meget med at gengive arternes karakteristika, ofte i bevægelse,” fortæller Erling Mørch, der har sit værksted i Sabro.
Skulpturerne fremstår rå og forfinede på samme tid, og det er op til publikum at bygge jernfuglene færdige i fantasien.