Tinghusets historie

Bygningen ‘Tinghuset’ er opført i 1839 som rådhus i nyklassicistisk stil og er byens første grundmurede hus.
Da bygningen blev indviet, var den indrettet med byrådssal, retslokaler og bolig for arrestforvareren, der havde seks arrestkamre til købstadens syndere. Byens borgere kunne også leje huset til bryllupper og andre festligheder.

Huset blev anvendt til rådhus indtil 1968, hvorefter det fungerede som retsbygning og politistation. Senest forlod politiet bygningen foråret 2010, og Syddjurs Kommune fik igen af Justitsministeriet overdraget skødet på bygningen.

1. oktober 2011 blev bygningen købt af de nuværende ejere, stifterne af Kvadrat, Poul Byriel og Erling Rasmussen, der sammen med Ebeltoft Kunstforening renoverede huset totalt.

1. april 2012 fik Ebeltoft Kunstforening generøst overdraget brugen af huset for en symbolsk leje i en tiårig periode.

Tinghuset passes og drives af Ebeltoft Kunstforening, dvs. af frivillige og ulønnede ildsjæle.

Læs mere om Tinghusets historie i denne artikel af Vilfred Friborg Hansen, skrevet til Syddjursportalens oplevelsesguide december 2012.

Om området

Overgangen

Kunstværket Overgangen, som er udført af den lokale keramiker Jac Hansen, blev afsløret på Kulturnatten den 9. oktober 2015. Værket er et smedejernsdæksel støbt på Sabro Støberi i Hornslet med ulmelys. Motiverne tegner de fire årstider. ‘Overgangen’ er placeret lige ud for trappen til Tinghuset, og Jac Hansen opfordrer alle til at gå på kunstværket, for jo mere der bliver gået og slidt på dækslet, jo smukkere bliver det.

Erling Rasmussen, tidligere Kvadrat-direktør, som er hovedsponsor afslørede værket efter at den daværende formand for PUK-udvalget, viceborgmester Kirstine Bille åbnede arrangementet flankeret af to af byens vægtere.

Facaden

Ebeltoft Kunstforening har i 2020 af kommunen fået lov til at få malet på facaden ud mod Torvet. Her ses det flotte resultat.

Tingstien

Da Kvadrat i 2011 købte Tinghuset, kom der en passus i skødet, som forpligtede Syddjurs Kommune til at genetablere en forbindelse fra Strandvejen til Torvet i midtbyen. Den er etableret i form af en trappe, der går fra Sparekassen Kronjylland til Tinghuset.

Trappen blev inviet d. 9. december 2016, da den ene af husets ejere, Poul Byriel kunne klippe snoren.