Kunstudstilling i Tinghuset 3. lange udstilling

Nina Lund – keramik
Henrik S. Nielsen – fotokunst
Poul Jepsen – billedkunst/skulptur

Stemninger fra ferniseringen 5. august 2023. Tryk på foto, hvis du vil se det i stor format.

Drejning som udtryk, legende skulpturer og intuitivt kunstfotografi

Sensommerens udstilling i Ebeltoft Kunstforening præsenterer tre professionelle kunstnere: Keramiker Nina Lund, billedkunstner og skulptør Poul Jepsen samt kunstfotograf Henrik S. Nielsen. Udstillingen åbner lørdag 5. august med fernisering kl. 11 i Tinghuset og kan ses indtil 17. september.

Keramiker Nina Lund arbejder fortrinsvis med brugsting, men også borde og bænke.

”At dreje er mit sprog – en teknik, der forsat udfordrer og fascinerer mig efter mange års arbejde. Man kan lynhurtigt formgive ting, lege og undersøge. Drejningens udtryk interesserer mig, valg af begyndelser, afslutninger, overflader og hele dynamikken i en ny-drejet krukke er afgørende,” siger Nina Lund, der har været i mesterlære i La Borne i Frankrig i 1992-1997 og har værksted i en gammel fabrik i nærheden af Ejstrupholm.

”For mig er det et privilegium at lave brugsting. Objekter, man har i hænderne hver dag, samtaler over og deler livet med.”

Til udstillingen i Ebeltoft Kunstforening har Nina Lund primært arbejdet med stentøj fra den brændefyrede ovn.

Billedkunstner og skulptør Poul Jepsen er uddannet på Århus Kunstakademi i slutningen af 70’erne og har sit værksted i Frederiksværk i Nordsjælland. Han har deltaget på adskillige censurerede udstillinger.
I sine skulpturer i bronze, ler, gips, beton, træ samt ”ready mades” arbejder han ud fra to forskellige tilgange. Ready mades er som regel en masseproduceret brugsgenstand, der indsættes i en kunstnerisk sammenhæng.

”For det første er det idéen om at vise noget bestemt, en følelse, en form, en figur, en tanke eller en historie. Først laver jeg en skitse, så modellerer jeg eller fremstiller skulpturen med dette mål for øje. Det er en fastlagt proces, som tit har udgangspunkt i kroppen eller dele af den,” fortæller Poul Jepsen.

”For det andet handler det om fascination af en form, en ting eller et materiale.”

Han forklarer, at der måske på et tidspunkt kan vise sig en overordnet tanke som ”jamen, det kan jo bruges til at fortælle, at…” Og derfor ender hans værker tit med at blive en kommentar til politik eller samfundsproblemer.

Kunstfotograf Henrik S. Nielsen, der er bosat i Hørning ved Skanderborg, er autodidakt med mere end 30 års erfaring. Han startede i sin tid i det rigtige mørkekammer, men gik i løbet af 2006 over til ”det digitale mørkekammer”.

”Mine værker ligger og svæver mellem det naturalistiske, det mystiske og det surrealistiske.

Jeg arbejder intuitivt og lader motiverne føre an,” siger Henrik S. Nielsen.

Nogle motiver er lige til at gå til, mens andre giver mulighed for refleksion. Henrik S. Nielsen bevæger sig både i sort/hvid og i farver, samt midt i mellem med delvist kolorerede værker.

Poul Jepsen