Kunstudstilling i Tinghuset 4. lange udstilling

Udstillere:

Lone Blomquist, Marie Fredborg, Ulla Villefrance Salling-Mortensen

Pressemeddelelse:

Bronze, magi og helte i naturen
Tre østjyske kunstnere udstiller i Ebeltoft Kunstforening med akvarel, oliemalerier og bronzeskulpturer.

Et østjysk trekløver får lov til at folde sig ud på den næste udstilling, når Ebeltoft Kunstforening præsenterer billedkunstner Lone Blomquist, Aarhus, billedkunstner Marie Fredborg, Randers, samt multikunstner Ulla Villefrance Salling-Mortensen, Højbjerg.

Udstillingen åbner lørdag 4. november med fernisering kl. 11 i Tinghuset og kan ses indtil 17. december.

Lone Blomquist, billedkunstner fra Aarhus, har gennem flere årtier arbejdet med maleri og mixed media – og udstillet siden 1990.

”Jeg håber at fortolke, forstyrre og forvandle,” siger Lone Blomquist, der mest udtrykker sig i akvarel i kombination med tegning og collage, men hun arbejder også i akryl på lærred.
Inspirationen henter hun oftest i verden lige rundt om hjørnet – på gade, i naturen, i litteraturen og filmkunsten.

”De seneste år har jeg været mest optaget af dem, der rydder op i naturen: Insekterne og svampene. Naturens helte,” fortæller Lone Blomquist, der i sit nyeste tema med insekter også fordyber sig i fossiler og arbejder i større formater med tegning og akvarel.

Lone Blomquist formidler på én gang både skrøbelighed og styrke med et særligt poetisk udtryk, som på samme tid er både upræcist og nøjagtigt.

Multikunstneren Ulla Villefrance Salling-Mortensen, der kommer fra Højbjerg i Aarhus, er uddannet kunstner fra Aarhus Kunstakademi. Hun arbejder i bronze, træ, beton, keramik samt corténstål og skaber både skulpturer, malerier og installationer.

På udstillingen i Ebeltoft Kunstforening udstiller Ulla Villefrance Salling-Mortensen skulpturer, som også er hendes primære fokus.

Fra hendes hånd kommer abstrakte bronzeskulpturer, ligesom hun har skabt flere skulpturer af vraggods. Desuden ætser, ridser og maler hun på metalplader af rustfri stål, kobber og messing.

”Jeg er i en evig kunstnerisk proces og elsker at eksperimentere med materialerne. Jeg lægger meget sjæl i min kunst, og jeg skal mærke en puls i et værk, før jeg synes, det er færdigt,” siger hun.

Ulla Villefrance Salling-Mortensen har blandt andet skabt og produceret Danmarks første udealter på hellig jord ved Vissing Kirke. Udealteret anvendes i dag til gudstjenester, bryllupper og andre kirkelige handlinger.

Billedkunstner Marie Fredborg, der er autodidakt kunstner, bor i Randers, men er opvokset Nordvestjylland.
”Jeg kommer fra en skov imellem hav og fjord, hvor fantasien groede vildt, og jeg tror, at det har været en væsentlig årsag til, at jeg maler. Både den ydre og indre verden inspirerer mig,” siger hun.

Marie Fredborg destillerer naturens organiske former og farver, så de bliver ornamentale, men stadig genkendelige. Hun kalder selv sine værker, der oftest forestiller landskaber, for naturmagi på lærred.

”Mine oliemalerier er på én gang naturalistiske og stiliserede, så der også skinner en anelse magi eller eventyr igennem overfladen. Det er ofte scenerier, hvor natur og civilisation møder hinanden på godt og ondt, men det kan også være rene naturmotiver eller menneskefigurer.”