SAM – TID 2024

Hybrid -afdelingen for form, flade, koncept og kontekst på Århus Kunstakademis 4-årige uddannelse – slår dørene op til udstillingen SAM-TID 2024 i Tinghuset, Ebeltoft.

Publikum inviteres ind for at opleve, hvordan nuværende og nyligt udklækkede kunststuderende, på tværs af generationer og medier, er gået sammen om at lave en udstilling, der berører emner i samtiden.

Udstillerne er nysgerrige på, hvordan vi som mennesker forholder os til os selv, hinanden og verden omkring os. De undersøger via skulptur, installation, maleri, tegning og grafik de kræfter og elementer, der former vores virkelighed indenfor så forskellige temaer som isolation, sprog, kvinderoller, åndelighed og skoleportræt.

Ligesom udstillerne spænder vidt over alder og erfaring, håber de også at publikum i alle aldre vil lægge vejen forbi Tinghuset, hvor de vil kunne opleve og blive klogere på værker som ‘Gul fisk’ –et surreelt blik på verden af i dag, samt ‘Blomstret kvindes byrde’ –en satirisk kommentar til samtidens feministiske debat og kvinders skiftende selvopfattelse genem historien.

Der vil være artist talks fredag d. 16. og lørdag d. 17. februar, kl 14 begge dage, hvor der er mulighed for at høre nogle af udstillerne fortælle om deres kunstneriske processer og virke med udgangspunkt i de udstillede værker.

På hybridafdelingen sker den kunstneriske udvikling gennem refleksion, dialog, fordybelse og eksperimenter. Der foregår en kontinuerlig udveksling af erfaringer med materialer, teknikker og udtryk. Udstillerne er 2.-4. års studerende Amanda Kessaris, Birgitte Lyng Tolderlund, Birthe Dabelstein, Ida Fonslet, Katja Nørgård Nielsen, Alexandra Lundbergh, Jette Rasmussen, Stine Petersen, Thinna Aniella Michelsen og Anne Sofie Vang Ditlev.

Derudover har de studerende invitereten lille håndfuld af sidste års dimittender fra Århus Kunstakademi med, hvorfor der er gensyn med Erik Hørning, Lene Krogh, Majbritt Birk Kristensen og Vibeke Gøtzsche.

Tinghuset har i mange år været samlingssted for debatten om at bevare og udvide sammenhængskraften og samhørigheden mellem kunst, kultur og erhverv i lokalområdet. I 2023 udvidede Tinghuset dets cirkler ved at invitere Hybridafdelingen fra Århus Kunstakademi til at lave en udstilling af en uges varighed. Successen gentages i år, samtidig med at udstillingenperioden forlænges, så endnu flere besøgende kan få muligheden for at opleve udstillingen.

Fernisering lørdag d. 10/2 2024 kl. 11-13.

Udstillingen er åben dagligt kl. 11-16 i perioden lørdag d. 10/2 til og med lørdag d. 24/2.

Ebeltoft Kunstforening, Tinghuset, Torvet 5, 8400 Ebeltoft.

Gratis entré.