Bjørn Kromann-Andersen:
“Udgangspunktet for min skulpturelle tilgang er som i en klassisk skulpturforståelse, med genkendelige elementer – men det er kun afsættet for at springe direkte ud i et frit fald. Her opstår ofte mørke surreelle sammenstillinger og skalaforandringer, men næsten altid med humoren som med-fortæller. Den klassiske skulptursokkel er blevet endevendt og er nu vindueskarmens urtepotte, og i denne urtepotte finder man, hvad der ved første øjekast ligner tredimensionelle tegneseriefigurer, men ved nærmere eftersyn kan de vise sig at være en slags tableauer om sider af den menneskelige adfærd som f.eks. forsvar og aggression.
Mine arbejder er i en vis forstand diskrete, for de mørke, skeptiske eller makabre elementer skjuler sig halvt bag det sjove, det skøre eller som i grafikken det pastiche-agtige. I grafikken bliver mørket ofte et udtryk for naturens uudgrundelighed og ind imellem også som en slags skæbnesvangerhed.
For både skulpturerne og grafikken søger jeg en organisk formsprog, en sirlighed i detaljen og en naturnærhed, som går igen i motivverdenen.”
Bente Lyhne:
Alle former for medier og teknikker kan bruges i mine værker til at forme en ide. Nogle gange er det en nærmest kropslig kontakt til materialet, som når værkerne er skabt af jord og vand.
Det kan også være at fotografere sprukken is, hvor mønstrene kan minde os om kroppens egen formgivning og derefter transformere billederne med monotypi-teknik og tryk. Man kan sige, at værkerne er skabt af naturen og bearbejdet i mit eget system af orden.
Andre gange opstår mystiske landskaber med håndskårede, malede stofstykker, hvor eksistenser svæver rundt, og fladen tilbyder en platform til fundering over egen eksistens.
Man kan sige, at jeg er optaget af forbindelser, afstand, erindring og den poetiske dimension til naturen.
Peter Hugge
Forfatter Peter Hugge deltage ved ferniseringen lørdag den 13. april kl. 11.00 med et indlæg, som sikkert også kommer ”TÆT” på.