Ovartaci

Overtossen fra Risskov

Tirsdag 19. marts 2024 kl. 19.00 i Tinghuset, Torvet 5, Ebeltoft.

Vi får besøg af Anne Valbjørn Odgaard
, der er litteraturhistoriker og en erfaren kulturformidler. Til efteråret 2024 udkommer hendes store værk om Ovartacis liv og kunst, v. Gads Forlag.
Hun vil fortælle om sin bog og om Ovartaci.

Ovartaci – overtossen fra Risskov
Louis Marcussen (1894-1985), som kaldte sig Ovartaci, tilbragte i alt 56 år af sit liv som psykiatrisk patient, og undervejs skabte han banebrydende kunst – en kunst som først inden for de seneste fem år rigtigt er ved at blive opdaget. Han mente, at der ligesom der fandtes overlæger på hospitalet, også burde være en overtosse, og det var ham!

Han har en opsigtsvækkende skæbnefortælling, der blandt andet favner en barndom i Ebeltoft, en rejse på 6 år til Argentina som ung (hvor han blandt andet befandt sig blandt oprindelige folk i junglen), mentale rejser tilbage til tidligere liv i Ægypten, Kina og Indien og et kønsskifte. Altsammen kan man se nøje afspejlet i kunsten.

Han udfoldede sig i mange forskellige kunstudtryk og var tillige interesseret i filosofi og religion og var buddhist.

Ovartaci var repræsenteret på Venedig Biennalens hovedudstilling 2022, og kunstneren kan ses i helt nye spændende rammer, nu hvor Museum Ovartaci er genåbnet på Olof Palmes Allé, Aarhus.

Kunstneren er mere aktuel end nogensinde! Kom og hør farverige fortællinger om denne særlige personlighed, krydret med et bagtæppe af udvalgte Ovartaci-værker.

Der vil som vanligt være et begrænset antal billetter.

Entrépris: 75 kr. for medlemmer og 100 kr. for ikke medlemmer

Billetter kan reserveres på mail: kultur@ebeltoftkunstforening.dk
Skriv navn, medlemsnummer og antal. Betaling ved indgangen. Du betaler enten kontant eller via mobilepay 2337 1945 (kasserer Povl G. Schmidt).

Arrangementet er støttet af Syddjurs Kommunes Kulturpulje.