Kunstudstilling i Tinghuset

Ditte Matthiesen, Billedkunst
Nurith Miryam Lumer-Klabbers, Billedkunst
Trine Guld, Keramik og skulptur

Disse fire spændende kunstnere udstiller i Tinghusets fjerde lange udstilling, som foregår i Tingsalene:

David Gottschalck Bolving
Papirkunstner

David Gottschalck Bolving er en forholdsvis ung kunstner, der ud over et særligt kunstnerisk engagement også studerer til organist på Vestervig Kirkemusikskole i Aarhus. Ved siden af arbejder han som organist i Tunø Kirke, hvortil han sejler i den båd, som også er hans hjem. David er også ansat som organist i Ebeltoft-Dråby-Handrup kirker. Det kan i øvrigt nævnes, at han også er uddannet diplomingeniør i elektrisk energiteknologi.

Siden folkeskolealderen har David arbejdet med papirkunst. Udstillingen i Tinghuset, Ebeltoft, består af papirklip med en blandet motivkreds, men Davids værker kredser særligt om ornamentik, natursyn og tro.

David Gottschalck Bolving har udstillet og lavet workshops i forskellige kirker, gymnasier og gallerier i Odense og Aarhus-området, men det er første gang, at hans flotte værker kan opleves i Ebeltoft.

Ditte Matthiesen
Billedkunstner

Ditte Matthiesen er en billedskabende kunstner med værksted på Sydhavnen i Grenaa. Med godt 25 års erfaring indenfor kunsten har hun opbygget et kunstnerisk sprog, der udforsker og eksperimenterer med forskellige udtryk, teknikker og narrativer inden for særligt maleriet.

Gennem Ditte Matthiesens værker inviteres beskueren ind i en verden, hvor farver, former og teksturer spiller en central rolle. Hvert værk afspejler en solid forståelse for kompositioner og materialer, samt en frimodig tilgang til at udforske nye måder at udtrykke sig på.

Ditte Matthiesen har et mangeårigt og alsidigt kunstnerisk uddannelsesforløb bag sig. Herunder kan nævnes mesterlære hos Peter Skovgaard i Aarhus, uddannelse på Bristol College of Art & Design i Storbritannien samt en BA i billedkunst.

Ditte Matthiesen har undervist, udstillet og lavet udsmykningsforløb over hele landet. Senest har hun i foråret deltaget i og kurateret udstillingen “De Uetablerede” i Baunhøj Mølle i Grenaa. Øvrige projekter tæller udsmykninger til Viby Efterskole i Nr. Aaby, KMD i Odense, Hinnerup Kollegiet, Ryomgaard Realskole og Ebeltoft Kirke. Hun har udstillet på Give Sygehus, Grenaa Gymnasium, Engelsholm Slot, Ebeltoft Kunstforening/Kunstbygningen, Galleri Lyrum i Aarhus, Københavns Byret og Krifa Randers. Desuden har hun deltaget i følgende censurerede udstillinger: Copenhagen Art Fair (Falconer Frederiksberg), Kunstnerfællesskabet Art Outdoors Kunstrute 2022 og 2024, Kunstspor 24 + nyt samarbejde med Galleri Tese 2024.

www.dittematthiesen.dk

Nurith Miryam Lumer-Klabbers
Billedkunstner

Nurith Miryam Lumer-Klabbers arbejder grafisk i det sorte/hvide univers (blyantbilleder, som hun kalder dem), hvor hun stræber efter et præcist klart udtryk og rene linjer. I øvrigt ønsker hun i sine værker at frembringe lyset. De dybe, mørke streger indfanger lyset, som derefter stråler ud af billedet mod betragteren. Hun dykker ned i nuancerne af det sorte: streger og flader, spil mellem lys og skygge. Det er en fortælling. Stregerne skaber liv, også Nurith Miryam Lumer-Klabbers eget liv.

Nurith Miryam Lumer-Klabbers, som er født i Jerusalem, Israel, i 1955, har siden 1983 boet i Danmark.

Uddannelsesmæssigt har hun en Bachelor of Fine Arts fra Kunstakademiet ”Bezalel” i Jerusalem. Har desuden modtaget undervisning på Düsseldorf Kunstakademi samt på Grafisk Skole i Aarhus. Der er også blevet tid til psykologi på Silkeborg Lærerseminarium og til klassisk tegning på Animationsskolen i Viborg.

Nurith Miryam Lumer-Klabbers har en lang række museer, kunsthaller og gallerier i ind- og udland på sit CV. B.la. KunstCentret Silkeborg Bad, Saatchi Gallery i London, Museum Jorn, Kunsthal Aarhus, Jerusalem Gallery, Israel, Kvindemuseet (nu KØN – Gender Museum) i Aarhus m.fl.

Det er også gennem tiden blevet til flere forskellige udsmykningsopgaver, særlige kunstprojekter samt grafisk arbejde i forbindelse med bogproduktion, kataloger m.v.

Nurith Miryam Lumer-Klabbers er i øvrigt godkendt som Huskunstner af Kunstrådet fra 2006, og er medlem af BKF, KKS og Prokk Kunstner sammenslutning  ’Silkaden’.

www.nurith.dk

Trine Guld
Billedhugger og keramiker

Trine Guld er uddannet fra Århus Kunstakademi i 2010. Siden har hun arbejdet som udøvende kunstner med værksted i Ebeltoft.

Leret er hendes fortrukne materiale, men hun benytter også gips, glas, beton, bronze og andre materialer alt efter, hvad der egner sig bedst til de værker, hun kaster sig over.

Trine Gulds arbejdsmetode er intuitiv og procesorienteret. Hun arbejder mere ud fra ønsket om at afdække end at opfinde. Trine har som regel en idé om, hvor hun vil hen, men hun forsøger at holde processen åben, indtil der viser sig noget, der er bedre, end det hun kan tænke sig til. Trine Guld kan lide at arbejde groft og spontant, og ønsker at det færdige resultat har spor af redskaber og hænder.

Materialet hun benytter er en væsentlig samarbejdspartner. Her prøver hun at respektere og samarbejde med de naturkræfter og muligheder, der er indlejret i materialerne, og får ofte med den arbejdsproces foræret interessante former og overflader.

Trine Guld holder meget af at modellere kroppe, både mennesker og dyr, og søger i den sammenhæng at skulpturen får sit eget liv gennem bevægelse, balance og indre sammenhæng.

Trine Guld er medlem af KKart, Syddjurskunstnerne og Dansk Billedhuggersamfund.

www.trineguld.dk